Laboratoria Ruchowe to regularne wydarzenia odbywające się dwa razy w miesiącu w niedzielne wieczory w Mazowieckim Instytucie Kultury. Warsztaty i dżemy są bezpłatne i otwarte zarówno dla osób z doświadczeniem w improwizacji czy tańcu, jak i osób nowych, które zaczynają swoją przygodę z ruchem. Wieczory prowadzone są przez nauczycieli warszawskiej społeczności tanecznej i gości z całej Polski. Dżemom towarzyszy muzyka na żywo w wykonaniu warszawskich artystów improwizujących. W ramach dżemów raz w roku realizowany jest underscore.
Laboratoria ruchowe to wielowymiarowa i bogata praktyka taneczna, której trzeba doświadczyć i regularnie praktykować aby poczuć zmiany zarówno w swoim ciele jak i percepcji sztuka tańca.
Kuratorka: dr Klara Łucznik
Łukasz Wójcicki – performer, tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, dwuletniego kursu „Choreografii Eksperymentalnej” w Centrum w Ruchu i IC School for New Dance Development Akademii Teatru i Tańca na Amsterdam University of the Arts. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki Marty Górnickiej w spektaklu „Requiemaszyna” Chóru Kobiet. Od 2016 związany z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa jako performer i choreograf. Laureat programu Europe Beyond Access “Taniec i niepełnosprawność: przekraczanie granic”. Twórca choreografii do spektakli i performansów.
Sebastian Świąder – pedagog teatru, animator kultury, muzyk i performer. Absolwent kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalizacji Animacja Kultury. Projektuje i prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów. Komponuje i wykonuje muzykę do spektakli. Członek zespołu muzycznego UGLA i Bardzo Duży Dom. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współpracuje z Teatrem 21 i Teatrem Węgajty.
Alexey Vorsoba – kompozytor, aranżer, wykonawca (instrumenty klawiszowe, akordeon), improwizator, pedagog, autor muzyki do filmów, animacji, spektakli teatralnych, performansów. Brał udział w kilku dużych międzynarodowych projektach. Członek Białoruskiego Związku Działaczy Muzycznych i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w dziedzinie muzyki współczesnej – Gaude Polonia. Twórca Minsk Improvisers Orchestra.
Michał Ratajski – nauczyciel, tancerz, performer, pokojowy wojownik. Od trzydziestu lat prowadzi badania i poszukiwania w zakresie ruchu, tańca, teatru, przekładając te doświadczenia i wiedzę na to, co określa “teatrem codzienności”. Obecnie jest wykładowcą akademickim na kierunku Choreografia i Techniki Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie od pięciu lat prowadzi przedmiot Kontakt Improwizacja – w ujęciu I_GO_SYSTEM. Równolegle prowadzi badania nad tą autorską metodą, skupiając się na tematach: rozwijania kreatywności, efektywności procesu nauki, wpływach języka tańca na rozwijanie twórczości w innych dziedzinach sztuki oraz rozwoju osobistego także w świecie biznesu. Twórca Festiwalu Kontakt Improwizacji FRU (13 edycji), założyciel Teatru Tańca KIJO (10 lat), współtwórca ogólnopolskiego projektu Akademii Kontakt Improwizacji – AKI (Warszawa, Poznań, Kraków, Łódź).
Daniel Zorzano – urodził się w Meksyku, ukończył studia w klasie violi da gamba oraz violone (kontrabas) w Koninklijk Conservatorium w Hadze pod kierunkiem Wielanda Kuijken’a, Margaret Urqhart i Philippe’a Pierlot’a oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Lyonie w klasie violi da gamba Marianne Muller. Producent i DJ prezentujący swoje sety oraz live acty m.in w Warszawie, Berlinie i Meksyku. Muzyk i organizator projektów artystycznych. Współzałożyciel Artist Kollective KICK PERFECT.
Maja Miśta – tancerka kontakt improwizacji, performerka, edukatorka somatyczna i projektantka cyfrowa. Ukończyła kognitywistykę na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizując się w obszarze iluzji percepcji ciała, a także sztuki sceniczne ze specjalnością somatyka w tańcu i w terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie studiuje choreografię w Centrum w Ruchu w Warszawie. Od kilku lat praktykuje także masaż tajski zgodnie z tradycją szkoły Sunshine Network. Była członkinią grupy Oddaj Ciężar Karoliny Kroczak, współtworzyła cykl wydarzeń “Powitańce” w Stole Powszechnym we współpracy ze Strefą WolnoSłową oraz wspierała działania warszawskiej społeczności kontakt improwizacji, organizując i facylitując dżemy w stolicy. Obecnie prowadzi zajęcia i realizuje projekty artystyczne na Dolnym Śląsku. W swojej praktyce korzysta z narzędzi somatycznych, techniki partneringu i z bodyworku. Interesuje ją choreografia improwizacji oraz eksploracja różnych kanałów komunikacji w ruchu solo i w kontakcie.
Katarzyna Tekielska – absolwentka klasy altówki Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku oraz Koninklijk Vlaams Conservatorium w Antwerpii. Gra również na skrzypcach, śpiewa i komponuje własną muzykę. Brała udział zarówno w koncertach muzyki klasycznej, jak i tych związanych z innymi gatunkami muzycznymi. Współpracowała z zespołami, takimi jak The Frozen North (post rock), Ba Bu (autorskie aranżacje coverów na 3 głosy i looper) oraz z Emmą Bonnici (folk, pieśni tradycyjne). Na swojej ścieżce spotyka się też z artystami z innych dziedzin sztuki – tworzy muzykę do spektakli tańca (cykl performansów 'Po-łączeni’/Fundacja Sztuka Ciała), inspirowaną malarstwem, rzeźbą. Regularnie łączy się z tancerzami, tworząc muzykę na żywo pod improwizacje.
Tomasz Domański – tancerz, performer, pedagog. Uczy kontakt improwizacji i partneringu, facylituje jamy, prowadzi warsztaty dla dorosłych i młodzieży. Od sześciu lat współtworzy kolektyw performatywny Szur-Sure, z którym występuje na scenie oraz w przestrzeni miasta w performancach site-specific oraz grupę partneringową Oddaj Ciężar. W improwizacji kontaktowej interesuje go eksplorowanie nieskończonej ilości możliwości ruchu oraz elementów , które na ten ruch wpływają, relacja z partnerem, intencja, świadomość ciała, uwaga oraz budowanie głęboko zakorzenionego zaufania do swojego ciała a ostanio miękkość i spokój ciała w pozycjach odwróconych.
Olga Skrzypek – z wykształcenia rzeźbiarka, jej background to sztuki wizualne. Od siedmiu lat studiuje praktyki somatyczne i są one dla niej drogą wyjścia do praktyki ruchowej, pracy z głosem i dźwiękiem. W graniu na dżemach interesuje ją tworzenie krajobrazu dźwiękowego, który będzie wspierał to, co dzieje się na sali. Podążanie za kompozycją, rytmem i energią jaką wytwarzają poruszające się osoby. Przechodzenie pomiędzy rolą osoby obserwującej, będącej muzyczką i fizyczną uczestniczką dżemu. Interesuje ją też praca z tekstem i momenty ciszy.
Hanna Jurczak – tancerka, performerka, psychoterapeutka, psychiatrka. Od 13 lat współtworzy środowisko kontakt improwizacji w Warszawie, tańcząc, prowadząc zajęcia, laboratoria improwizacji, tworząc i współpracując w projektach performatywnych. Koordynuje projekty artystyczne oraz grupy improwizacyjne, współprowadzi Ośrodek w Polu – ośrodek rozwojowy na Mazurach Garbatych. W Holistycznej Szkole Trenerów uczy improwizacji ruchowej i tańca oraz prowadzi trening interpersonalne. Tworzy wizualizacje do spektakli oraz spotkania warsztatowe dla różnych grup odbiorców. Jako psychoterapeutka pracuje metodą focusingu, związana jest ze środowiskiem psychoterapii humanistycznej doświadczeniowej.
Ostatnie projekty: Cisza Pomiędzy (2023)
https://www.youtube.com/watch?v=SpW4oz6Y2BI
Bartosz Ługowski – muzyk, producent, twórca muzyki teatralnej. Gra głównie na chordofonach szarpanych (gitara akustyczna, elektryczna, klasyczna, ukulele, banjo). Zdobywca kilku nagród, m.in. dla najlepszej grupy jazzowej na Festiwalu Fama z zespołem Rafineria. Udziela się w wielu projektach – od jazzu i alternatywy przez piosenkę aktorską po folklor warszawski i rap. Tworzył muzykę m.in. dla Teatru Ochoty, Olsztyńskiego Teatru Lalek, Teatru Sztuka Ciała. Autor solowych płyt Gitarynka, Pogoda, Mir, Noc, Psy i guślarze. Zajmuje się zbieraniem oraz twórczym przetwarzaniem fonosfery, za co otrzymał stypendium artystyczne m.st. Warszawy (album Okolica). Interesuje się rejestracją nagrań w nietypowych przestrzeniach akustycznych (m.in. nagrał i zrealizował płytę w latarni morskiej). Aktualnie współtworzy projekty Tulipaństwo, Ocza i Nautofon.
Filip Wencki to nauczyciel, który nigdy nie zatrzymuje się w rozwoju swojej własnej praktyki. Specjalizuje się w improwizacji i kontakt improwizacji. Jako artysta kinetyczny i wizjoner ruchu od wielu lat zgłębia obszary komunikacji somatycznej, zarówno w kontekście performansu, jak i rozwoju osobistego.
Filip ma ponad piętnastoletnie doświadczenie w ruchu improwizowanym, tańcu i teatrze fizycznym. Jego działalność artystyczna i pedagogiczna obejmuje reżyserię, performans oraz dzielenie się swoją wiedzą na całym świecie. Miał przywilej pracować i uczyć w krajach takich jak Ukraina, Hiszpania, Włochy, Czechy, Dania, Szwecja, Francja, Niemcy, Kolumbia, Meksyk i Tajlandia.
Katarzyna Tekielska – absolwentka klasy altówki Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku oraz Koninklijk Vlaams Conservatorium w Antwerpii. Gra również na skrzypcach, śpiewa i komponuje własną muzykę. Brała udział zarówno w koncertach muzyki klasycznej, jak i tych związanych z innymi gatunkami muzycznymi. Współpracowała z zespołami, takimi jak The Frozen North (post rock), Ba Bu (autorskie aranżacje coverów na 3 głosy i looper) oraz z Emmą Bonnici (folk, pieśni tradycyjne). Na swojej ścieżce spotyka się też z artystami z innych dziedzin sztuki – tworzy muzykę do spektakli tańca (cykl performansów 'Po-łączeni’/Fundacja Sztuka Ciała), inspirowaną malarstwem, rzeźbą. Regularnie łączy się z tancerzami, tworząc muzykę na żywo pod improwizacje.
Łukasz Wójcicki – Performer, tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, dwuletniego kursu „Choreografii Eksperymentalnej” Centrum w Ruchu i IC School For A New Dance Development Akademii Teatru i Tańca na Amsterdam University of the Arts. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki w spektaklu „RequieMaszyna” Marty Górnickiej i Chóru Kobiet. Od 2016 związany z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa jako performer i choreograf. Laureat programu Europe Beyond Access “Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic” (2020). Twórca choreografii do spektakli i performansów.
Foto: Olia Kolakoltsava
Daniel Zorzano – urodził się w Meksyku, ukończył studia w klasie violi da gamba oraz violone (kontrabas) w Koninklijk Conservatorium w Hadze pod kierunkiem Wielanda Kuijken’a, Margaret Urqhart i Philippe’a Pierlot’a, oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Lyonie w klasie violi da gamba Marianne Muller. Producent i DJ prezentujący swoje sety oraz live acty m.in w Warszawie, Berlinie i Meksyku. Muzyk i organizator projektów artystycznych. Współzałożyciel Artist Kollective KICK PERFECT.
Tomasz Domański – tancerz, performer, pedagog. Uczy kontakt improwizacji i partneringu, facylituje jamy, prowadzi warsztaty dla dorosłych i młodzieży. Od sześciu lat współtworzy kolektyw performatywny Szur-Sure, z którym występuje na scenie oraz w przestrzeni miasta w performancach site-specific oraz grupę partneringową Oddaj Ciężar. W improwizacji kontaktowej interesuje go eksplorowanie nieskończonej ilości możliwości ruchu oraz elementów , które na ten ruch wpływają, relacja z partnerem, intencja, świadomość ciała, uwaga oraz budowanie głęboko zakorzenionego zaufania do swojego ciała a ostanio miękkość i spokój ciała w pozycjach odwróconych.
fot. Dominik Fraj
Ilya Semashkevich – Muzyk, kompozytor, gitarzysta, reżyser dźwięku, producent muzyczny i performer. Po wielu latach poszukiwań w dziesiątkach gatunków muzycznych doszedł do swobodnego wyrażenia swojej muzyki. Jego twórczość jest wielowymiarowa i zmysłowa, nasycona atmosferycznymi dźwiękami, syntezatorowymi i gitarowymi riffami. Dźwięk na styku ambientu, elektroniki i IDM. Eksperymentuje w różnych gatunkach muzyki elektronicznej, nakładaniem struktur melodycznych i harmonicznych, w których główny ton rozmywa się lub tworzy uczucie czegoś nieprawidłowego. Każdy występ to zbiorową historia z muzyki napisanej i tworzonej w trakcie improwizacji. Nowe partie, rytmy a także kompozycje tworzą się również podczas występu, umożliwiając pełne wyrażenie chwili i odzwierciedlenie w muzyce miejsca i ludzi, dla których gra.
Weronika Pelczyńska – Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013,Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W improwizacji interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.
Olga Skrzypek – Z wykształcenia rzeźbiarka, jej background to sztuki wizualne. Od siedmiu lat studiuje praktyki somatyczne i są one dla niej drogą wyjścia do praktyki ruchowej, pracy z głosem i dźwiękiem. W graniu na dżemach interesuje ją tworzenie krajobrazu dźwiękowego, który będzie wspierał to, co dzieje się na sali. Podążanie za kompozycją, rytmem i energią jaką wytwarzają poruszające się osoby. Przechodzenie pomiędzy rolą osoby obserwującej, będącej muzyczką i fizyczną uczestniczką dżemu. Interesuje ją też praca z tekstem i momenty ciszy.