W roku 2020 Fundacja Artystyczna PERFORM wraz z Mazowieckim Instytutem Kultury powołali do życia autorski projekt Centralnej Sceny Tańca w Warszawie. Projekt skupiał się na cyklicznej prezentacji zjawisk i działań z dziedziny tańca wcale lub rzadko pokazywanych w Warszawie.
Po dwóch latach realizacji projektu CST I 2020 i CST II 2021, w roku 2022 pragniemy rozbudować projekt o kolejne dwa działy, które są unikatowe na rynku artystycznym nie tylko w Warszawie ale również w Polsce – PORTRETY CHOREOGRAFICZNE oraz LABORATORIA RUCHOWE.
Zależy nam aby CST III było kojarzone z nowościami i unikatowymi formami prezentacji tańca, które przyciągają różnorodną publiczność często po raz pierwszy trafiającą na działania związane ze sztuką tańca.
Programy, które składają się na cały projekt CST III są kuratorskimi programami doświadczonych artystów, ekspertów i pedagogów działających w Polsce i poza nią. Ten rodzaj realizacji całego projektu jest również unikatową formułą w systemie organizacji całego programu CST III. Projekt realizują ludzie, którzy specjalizują się w swoich działaniach i mają duże doświadczenie zarówno merytoryczne jak również organizacyjne co przy złożoności projektu jest niezwykle istotne.
I DZIAŁ – KINO TAŃCA
Scenariusz każdego z 4 wieczorów filmowych obejmuje kuratorski program filmowy (ok. 60-90 min.), którego dopełnienie stanowić będą prelekcje i rozmowy z zaproszonymi twórcami filmów i/lub ekspertami. Poszczególne programy filmowe będą się koncentrować wokół następujących zagadnień:
10-13 luty – Kino Tańca Online vol. 1 “Światy równoległe”| Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
3-6 marca – Kino Tańca Online vol. 2: Światy ukryte| Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
29 września-2 października – Kino Tańca Online vol. 3: “Światy potencjalne”| Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
22-25 grudnia – Kino Tańca Online vol. 4: „Światy wewnętrzne”
Cały program kina tańca zostanie zrealizowany on-line i będzie bezpłatny dla widzów.
W sumie zobaczymy ponad 30 filmów tańca z całego świata.
II DZIAŁ – SCENA CST
Dział Scena CST jest przestrzenią skierowaną do szerokiego środowiska artystów tańca, zajmujących się twórczością w obszarze tańca współczesnego, performansu, teatru fizycznego oraz sztuk pokrewnych, w tym produkcją i prezentacją spektakli. Przestrzeń będzie otwarta dla różnych grup artystów: młodych, studentów oraz absolwentów szkół o kierunkach związanych z tańcem, grup/kolektywów/zespołów artystycznych zrzeszających adeptów oraz zawodowych artystów i tancerzy, amatorów i grup międzypokoleniowych. Selekcja tancerzy solowych, duo oraz grup odbędzie się w trybie zaproszeń kuratorskich oraz poprzez selekcję w trybie open call.
Dział Scena CST został podzielony na 3 bloki:
BLOK I: Społeczny wymiar tańca
BLOK II: Scena otwarta dla młodych
BLOK III: Taniec i nowe media
24 marca – Scena CST wieczór I – BLUSH | Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
28 kwietnia – Scena CST wieczór II – Miastofonie I Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
26 maja – Scena CST wieczór III – Medicine Movement – Rytm Ziemi – Wieczór Tańca i Ceremonii Ruchu | Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
9 czerwca – Festiwal sztuki kobiet PERSONA: “KOBIETY i duch wolności”| Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 2022
27 października – SCENA CST: “Scena Otwarta dla Młodych” | Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III 20222
24 listopada – Scena CST: “Scena Otwarta dla Młodych” I “Lithos”Jacka Owczarka I CST III 2022
8 grudnia – Taniec i nowe media – Dariusz Makaruk
III DZIAŁ – SITE-SPECIFIC
To blok działań CST III zgłębiający działania na pograniczu tańca, choreografii i działań site-specific. Sztuka site-specific obejmuje działania artystyczne stworzone z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonym miejscu oraz interwencje artystyczne w przestrzeni powodujące jej przeobrażenie. Poprzez partycypacyjny i interaktywny charakter, jak również poprzez realizację działań twórczych i prezentacji performatywnych w przestrzeniach publicznych, widz nierzadko staje się integralną częścią działań z tego nurtu. Dlatego równorzędnym celem jest udostępnianie i tworzenie możliwości doświadczania sztuki współczesnej przypadkowym widzom: przechodniom, mieszkańcom i odwiedzającym Warszawę. W 2022 roku formuła będzie ukierunkowana na prace nie tylko z tancerzami ale również z amatorami i pasjonatami tańca którzy pod okiem bardzo doświadczonych twórców stworzą unikatowe prace.
15-21 lipca – Site-Specific | projekt performatywny | Teraz jest przestrzeń. Kiedy jesteś? | CST III
21 lipca – Performance site-specific | Teraz jest przestrzeń. Kiedy jesteś? | CST III 2022
22 sierpnia – Site-specific | projekt performatywny | Delicate Spaces | CST III
1 września – Site-specific | performance | Delicate Spaces | CST III
IV DZIAŁ – KRYTYKA TAŃCA
Będzie ściśle związany z dyskursem filozoficzno-edukacyjnym dotyczącym tańca. Ten dział programowy będzie odnosił się bezpośrednio do działań odbywających się w ramach CST III. Krytyka tańca jest jednym z niezbędnych elementów stymulujących rozwój publiczności. Jedną z funkcji krytyków jest pośredniczenie w obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Rzetelna, profesjonalna krytyka tańca służy zarówno artystom, jak i widowni, która wiedzę o tańcu i kompetencje odbiorcze zdobywa w dużej mierze właśnie poprzez lekturę recenzji i relacji wspierających rozumienie i percepcję tańca. Dyskusje tematyczne wokół problemów i tematów poruszanych w spektaklach tanecznych, a także wypowiedzi samych twórców o ich metodyce pracy, inspiracjach i konceptach choreograficznych to kolejne elementy krytyki tańca w CST edycja III.
BLOK I: Krytyka (10 recenzji)
BLOK II: Podcasty (2 podcasty)
BLOK III: Wywiady/Portrety (3 wywiady)
BLOK IV: Panele dyskusyjne (2 przekrojowe panele dyskusyjne)
12 maja – Krytyka i Teoria Tańca | panel ekspercki 1 | Sztuka angażująca społeczeństwo | CST III
24 listopada – Krytyka i teoria tańca I Panel ekspercki 2 I Status artysty a środowisko tańca I CST III 2022
V DZIAŁ – PORTRETY CHOREOGRAFICZNE
Ten nowy dział programowy poświęcony jest prezentacji współczesnych choreografów polskich i przybliżenia ich sylwetek szerszemu odbiorcy. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam zdecyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój Autoportret na scenie. Każde wydarzenie będzie premierą i każde będzie niepowtarzalne. Wszystkie spektakle będą udostępniane rejestrowane i udostępniane szerszej publiczności ponieważ są jednorazowymi prezentacjami wybitnych choreografów w Polsce. Po każdym spektaklu obędzie się moderowane spotkanie z widownią.
7 kwietnia – Portrety choreograficzne: Eryk Makohon | CST III
12 maja – Portrety Choreograficzne: Paulina Wycichowska | CST III
15 grudnia – Portrety Choreograficzne: Michał Góral I CST III
VI DZIAŁ – LABORATORIA RUCHOWE
Laboratoria ruchowe w roku 2022 poświęcone będą głównie technice improwizacji kontaktowej ze względu na okrągłą rocznicę powstanie tej formy tańca. W roku 2022 obchodzimy 50-lecie istnienia Kontakt Improwizacji (KI) jako wyodrębnionej formy tanecznej. Przez ostatnie półwiecze KI przeszła transformację z formy czysto scenicznej (lata 70tego w USA) do praktyki, która łączy profesjonalnych performerów z amatorami, jest ścieżką edukacji somatycznej i budowania kompetencji nie tylko ruchowych, ale też społecznych. Warsztaty i dżemy KI są obecne na całym świecie, a to co charakteryzuje otaczającą je społeczność jest inkluzyjność: na wydarzeniach spotykają się różne grupy wiekowe, od nastolatków do seniorów, osoby z ograniczeniami ruchowymi, czy niepełnosprawnością funkcjonują w tańcu na równych prawach, praktyka jest też czuła na indywidualne potrzeby sensoryczne i poznawcze, np. osób neuroatypowych.
I BLOK: Warsztaty umiejętności i laboratoria ruchowe
II BLOK: Dżemy taneczny KI z muzyką na żywo
III BLOK: Underscore (forma długiego dżemu tanecznego )
IV:BLOK Alfabet Kontakt Improwizacji – 8 filmów z lekcjami KI prezentującymi 8 tematycznych bloków
23 czerwca – Laboratorium ruchowe | UNDERSCORE | CST III
4,11,18,25 września – Laboratorium kontakt improwizacji | Warsztat KI + dzem | CST III
///
Koncepcja projektu: Paulina Święcańska
Koordynacja: Katarzyna Stefanowicz
Kuratorki Centralnej Sceny Tańca w Warszawie edycja III: Zuzanna Bukowski, Magdalena Chabros, Regina Lissowska-Postaremczak, Klara Łucznik, Marta Seredyńska, Katarzyna Stefanowicz, Paulina Święcańska
Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury
Współfinansowanie m.st. Warszawa