Krytyka jest elementem, który stymuluje zarówno artystów, jak i publiczność. Jest też formą komentarza, relacji, interpretacji lub popularyzacji dzieła tanecznego. Dzięki tekstom analizującym poszczególne działania artystyczne, twórcy mają możliwość poznania opinii na temat swojej pracy, zderzenia się z nowymi interpretacjami. Refleksje krytyczne, nawiązujące do innych dziedzin humanistyki, np. filozofii, psychologii, socjologii, a także do historii czy polityki, stanowią wartość obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Dzięki przeczytaniu profesjonalnie przygotowanych tekstów krytycznych, publiczność ma okazję do wzbogacenia swojej wiedzy o tańcu, do nabycia nowych kompetencji odbiorczych, do znalezienia inspiracji w pracach choreograficznych czy wreszcie – do samego pogłębionego zainteresowania tańcem.
Dział KRYTYKA I TEORIA TAŃCA podzielony został na 4 bloki, z których każdy odnosi się do upowszechniania tańca i korespondujących z nim dyskursów. Będą to recenzje i przekrojowe teksty z wydarzeń realizowanych w ramach CST IV, podcasty z choreografami i choreografkami działu site-specific, rozmowy z twórcami autoportretów oraz panele dyskusyjne z zaproszonymi gośćmi ze świata sztuki tańca.
Kuratorka: Marta Seredyńska
By tworzyć, artysta potrzebuje wolności, swobody wyboru treści, technik, metod pracy. Ale potrzebuje też czegoś jeszcze – miejsca do pracy oraz środków finansowych. I to bez względu na to, czy pracuje solo, w duecie, czy w grupie. Zastanawiające jest więc, na ile możemy mówić o wolności twórczej, mając na uwadze uwarunkowania współczesnej polityki kulturalnej.
Uwarunkowania systemowe, z jakimi dziś mają do czynienia środowiska twórcze (w tym środowisko tańca) sprawiają, że powstają pewne modele pracy i współpracy artystycznej. Jednocześnie, w przypadku artystów tańca, mówić możemy nadal o braku wystarczającej liczby miejsc do pracy, jak również o niedostatecznym finansowaniu tańca ze środków publicznych. Nie mamy dziś ogólnopolskich centrów tańca czy choreografii, większość tancerzy i choreografów pracuje w oparciu o granty, konkursy, stypendia. Część z nich ma szczęście realizować działania w publicznych instytucjach. By jednak otrzymać do/finansowanie, należy zrozumieć tę machinę i przystąpić do gry według jej reguł. Na ile więc taki system pozwala na pełną wolność tworzenia?
Zespół ekspercki:
Marta Seredyńska
Ramona Nagabczyńska
Bartek Woszczyński
Dostępność oferty kulturalnej dla różnych grup odbiorców stała się tematem popularnym w związku z ustawą, która obowiązuje organizatorów wydarzeń od 2019 roku. Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest istotne zarówno w kontekście budowania publiczności, tworzenia inkluzywnej i atrakcyjnej oferty kulturalnej, jak otwierania się na działania artystyczne o różnorodnym potencjale.
Jaka jest więc dziś sztuka, którą nazywamy włączającą? Do kogo jest adresowana? Kto ją tworzy? Na te pytania będziemy starały się odpowiedzieć, poruszając zarówno kwestie ogólnej organizacji działań inkluzywnych, jak i opierając się na konkretnych przykładach projektów i programów. Omówimy narzędzia, pozwalające włączanie grup i osób ze szczególnymi potrzebami nie tylko w odbiór, ale i wytwarzanie sztuki. Pokażemy także potencjał edukacyjny sztuk performatywnych, otwierających na nieznane, wywołujących emocje, chęć rozmowy i wchodzenia w relacje.
Zespół ekspercki:
Marta Seredyńska
Justyna Wielgus
Madi Rostkowska
SANDRA LEWANDOWSKA
JUSTYNA STANISŁAWSKA
ADELA PROCHYRA
JULIA HOCZYK
HANNA RASZEWSKA-KURSA
TERESA FAZAN
MARTA SEREDYŃSKA
https://www.youtube.com/watch?v=Z7lXxjSsyy0&ab_channel=PERFORMfundacjaartystyczna
JACEK OWCZAREK
https://www.youtube.com/watch?v=TSMABKQiXwY&ab_channel=PERFORMfundacjaartystyczna
WERONIKA PELCZYŃSKA
https://www.youtube.com/watch?v=Z_EBYYRNss4&t=6s&ab_channel=PERFORMfundacjaartystyczna
JOANNA DRABIK
https://www.youtube.com/watch?v=N1rDGdrD3fk&ab_channel=PERFORMfundacjaartystyczna
WERONIKA PELCZYŃSKA / MONIKA SZPUNAR / ALEKSANDRA JANUS
https://www.youtube.com/watch?v=H-FWRp8W1tM&ab_channel=PERFORMfundacjaartystyczna