KRYTYKA I TEORIA TAŃCA
CST edycja V

Krytyka jest elementem, który stymuluje zarówno artystów, jak i publiczność. Jest też formą komentarza, relacji, interpretacji lub popularyzacji dzieła tanecznego. Dzięki tekstom analizującym poszczególne działania artystyczne, twórcy mają możliwość poznania opinii na temat swojej pracy, zderzenia się z nowymi interpretacjami. Refleksje krytyczne, nawiązujące do innych dziedzin humanistyki, np. filozofii, psychologii, socjologii, a także do historii czy polityki, stanowią wartość obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Dzięki przeczytaniu profesjonalnie przygotowanych tekstów krytycznych, publiczność ma okazję do wzbogacenia swojej wiedzy o tańcu, do nabycia nowych kompetencji odbiorczych, do znalezienia inspiracji w pracach choreograficznych czy wreszcie – do samego pogłębionego zainteresowania tańcem.

Dział KRYTYKA I TEORIA TAŃCA podzielony został na 4 bloki, z których każdy odnosi się do upowszechniania tańca i korespondujących z nim dyskursów. Będą to recenzje i przekrojowe teksty z wydarzeń realizowanych w ramach CST IV, podcasty z choreografami i choreografkami działu site-specific, rozmowy z twórcami autoportretów oraz panele dyskusyjne z zaproszonymi gośćmi ze świata sztuki tańca.

Kuratorka: dr Marta Seredyńska

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA / PANEL EKSPERCKI 1 / SZTUKA TAŃCA W OBLICZU ZMIAN KLIMATYCZNYCH

Kwestie związane ze zmianami klimatu, ekologią, praktykami zachęcającymi do refleksji nad codziennymi nawykami są poruszane w przestrzeni publicznej coraz częściej. W XXI wieku wiemy już na pewno, że jesteśmy w miejscu nieustannego rozwoju technologicznego, który przyspieszył i zmienił wiele aspektów życia społecznego. Zmienił też samo postrzeganie naszej planety i zasobów, które są jej dane. A co za tym idzie – dziś coraz częściej uświadamiamy sobie, że pewne praktyki nie są obojętne na nasze otoczenie, a krajobraz dookoła nas może za kilkanaście lat być już zupełnie inny.

Projektowanie krajobrazów miejskich, a co za tym idzie także i miejskich, regionalnych czy krajowych polityk nie może dziś pozostać obojętne na zmiany klimatu. Dotyczy to nie tylko decydentów, mających wpływ na modernizowanie polityk kulturalnych, ale i nas samych jako wytwórców/wytwórczynie oraz konsumentów/konsumentki kultury. Gdzie dziś jesteśmy, w jaki sposób myślimy o projektowaniu naszych działań? Podczas panelu porozmawiamy o tym, jakie praktyki artystyczne są podejmowane dziś w obliczu zmian klimatycznych, jakie kreatywne i inspirujące podejścia pojawiają się dziś w przestrzeni sztuki, szczególnie tańca i choreografii.

ZESPÓŁ EKSPERCKI

Marta Seredyńska
Agata Życzkowska
Łukasz Wójcicki

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA / PANEL EKSPERCKI 2 / TANIEC NA STAŁE W KRAJOBRAZIE STOLICY - NOWA ROLA PAWILONU NAD WISŁĄ

Recenzje programów

MAREK ZADŁUŻNY

  1. Żywe historie
    https://e-teatr.pl/zywe-historie-45866

ADELA PROCHYRA

  1. Rozsupływanie
    https://e-teatr.pl/rozsuplywanie-48508

EWA KRETKOWSKA

  1. NieWygrany Bzdyl
    https://e-teatr.pl/niewygrany-49684

HANNA RASZEWSKA-KURSA

  1. Artywizm nad warszawską Wisłą – dwa przykłady i jedno pytanie
    https://e-teatr.pl/artywizm-nad-warszawska-wisla-dwa-przyklady-i-jedno-pytanie-52401

JUSTYNA STANISŁAWSKA

  1. Pięć lat CST : Scena. Luksus, tożsamość i siatki połączeń
    https://www.taniecsubiektywnie.pl/piec-lat-cst-scena-luksus-tozsamosc-i-siatki-polaczen/
  2. Wolność, radość, pełnia i oświecenie
    https://www.taniecsubiektywnie.pl/wolnosc-radosc-pelnia-i-oswiecenie-majowa-scena-tanca-cst/
  3. Między Pulsem Przeszłości a Echem Przyszłości / HYBRID
    https://www.taniecsubiektywnie.pl/miedzy-pulsem-przeszlosci-a-echem-przyszlosci-hybrid/

MARTA SEREDYŃSKA

  1. Taniec, który łączy i inspiruje – Centralna Scena Tańca 2024
    https://e-teatr.pl/taniec-ktory-laczy-i-inspiruje-centralna-scena-tanca-2024-53908

SANDRA LEWANDOWSKA

  1. Obiekt – niejedno ma imię
    https://e-teatr.pl/obiekt-niejedno-ma-imie-53718

MICHALINA SPYCHAŁA

  1.  Poszukiwanie sukcesu w porażce
    https://e-teatr.pl/poszukiwanie-sukcesu-w-porazce-54045

W tym roku Rada m.st. Warszawa uchwaliła zmianę statutu Muzeum Sztuki Nowoczesnej, wyodrębniając Pawilon nad Wisłą jako oddział muzeum, jednocześnie nadając mu nową funkcję – Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych. To wielki krok dla warszawskiego środowiska tańca – zabiegającego o takie miejsce już od lat, podkreślającego, że taniec nie posiada swojego artystycznego domu w stolicy.

Taniec w Warszawie pojawia się w różnych instytucjach – jednak zazwyczaj ma to miejsce w formule projektowej, festiwalowej czy w ramach realizacji jednej premiery w teatrze repertuarowym. Zdarzały się i zdarzają nadal długofalowe współprace środowiska tańca z poszczególnymi instytucjami, jednak zawsze artyści i artystki ci są w nich gościnnie. Nie mamy w Polsce ośrodka, który odpowiednikiem przypominałby europejskie i światowe centra tańca i choreografii.

Wiosną ogłoszony został konkurs na koncepcję kuratorską nowego miejsca. W konkursie na przeprowadzenie rocznego pilotażu zgłoszono rekordową liczbę – 30 aplikacji! Do drugiego etapu przeszły 3 z nich: jedna jako indywidualne zgłoszenie, dwie – jako zgłoszenia kolektywne. Jakie założenia miały aplikujące osoby? Co było dla nich kluczowe w propozycjach budowania stałego miejsca przeznaczonego dla artystów i artystek tańca? Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak osoby te myślą o rozwoju Pawilonu, jakie propozycje programowe uważają za kluczowe w tym miejscu oraz jakie plany zostały zawarte w zwycięskiej koncepcji. A tę poznamy już w listopadzie.

Prowadzenie: dr Marta Seredyńska
Udział wzięły osoby, których koncepcje zostały zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu na koncepcję kuratorską pilotażowego programu PAWILONU TAŃCA I INNYCH SZTUK PERFORMATYWNYCH: Alicja Berejowska, Renata Piotrowska-Auffret, Katarzyna Słoboda, Katarzyna Sztarbała, Kaya Kołodziejczyk