Krytyka jest elementem, który stymuluje zarówno artystów, jak i publiczność. Jest też formą komentarza, relacji, interpretacji lub popularyzacji dzieła tanecznego. Dzięki tekstom analizującym poszczególne działania artystyczne, twórcy mają możliwość poznania opinii na temat swojej pracy, zderzenia się z nowymi interpretacjami. Refleksje krytyczne, nawiązujące do innych dziedzin humanistyki, np. filozofii, psychologii, socjologii, a także do historii czy polityki, stanowią wartość obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Dzięki przeczytaniu profesjonalnie przygotowanych tekstów krytycznych, publiczność ma okazję do wzbogacenia swojej wiedzy o tańcu, do nabycia nowych kompetencji odbiorczych, do znalezienia inspiracji w pracach choreograficznych czy wreszcie – do samego pogłębionego zainteresowania tańcem.
Dział KRYTYKA I TEORIA TAŃCA podzielony został na 4 bloki, z których każdy odnosi się do upowszechniania tańca i korespondujących z nim dyskursów. Będą to recenzje i przekrojowe teksty z wydarzeń realizowanych w ramach CST IV, podcasty z choreografami i choreografkami działu site-specific, rozmowy z twórcami autoportretów oraz panele dyskusyjne z zaproszonymi gośćmi ze świata sztuki tańca.
Kuratorka: dr Marta Seredyńska
Kwestie związane ze zmianami klimatu, ekologią, praktykami zachęcającymi do refleksji nad codziennymi nawykami są poruszane w przestrzeni publicznej coraz częściej. W XXI wieku wiemy już na pewno, że jesteśmy w miejscu nieustannego rozwoju technologicznego, który przyspieszył i zmienił wiele aspektów życia społecznego. Zmienił też samo postrzeganie naszej planety i zasobów, które są jej dane. A co za tym idzie – dziś coraz częściej uświadamiamy sobie, że pewne praktyki nie są obojętne na nasze otoczenie, a krajobraz dookoła nas może za kilkanaście lat być już zupełnie inny.
Projektowanie krajobrazów miejskich, a co za tym idzie także i miejskich, regionalnych czy krajowych polityk nie może dziś pozostać obojętne na zmiany klimatu. Dotyczy to nie tylko decydentów, mających wpływ na modernizowanie polityk kulturalnych, ale i nas samych jako wytwórców/wytwórczynie oraz konsumentów/konsumentki kultury. Gdzie dziś jesteśmy, w jaki sposób myślimy o projektowaniu naszych działań? Podczas panelu porozmawiamy o tym, jakie praktyki artystyczne są podejmowane dziś w obliczu zmian klimatycznych, jakie kreatywne i inspirujące podejścia pojawiają się dziś w przestrzeni sztuki, szczególnie tańca i choreografii.
ZESPÓŁ EKSPERCKI
Marta Seredyńska
Agata Życzkowska
Łukasz Wójcicki
MAREK ZADŁUŻNY
ADELA PROCHYRA
EWA KRETKOWSKA
HANNA RASZEWSKA-KURSA
JUSTYNA STANISŁAWSKA
MARTA SEREDYŃSKA
SANDRA LEWANDOWSKA
MICHALINA SPYCHAŁA
W tym roku Rada m.st. Warszawa uchwaliła zmianę statutu Muzeum Sztuki Nowoczesnej, wyodrębniając Pawilon nad Wisłą jako oddział muzeum, jednocześnie nadając mu nową funkcję – Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych. To wielki krok dla warszawskiego środowiska tańca – zabiegającego o takie miejsce już od lat, podkreślającego, że taniec nie posiada swojego artystycznego domu w stolicy.
Taniec w Warszawie pojawia się w różnych instytucjach – jednak zazwyczaj ma to miejsce w formule projektowej, festiwalowej czy w ramach realizacji jednej premiery w teatrze repertuarowym. Zdarzały się i zdarzają nadal długofalowe współprace środowiska tańca z poszczególnymi instytucjami, jednak zawsze artyści i artystki ci są w nich gościnnie. Nie mamy w Polsce ośrodka, który odpowiednikiem przypominałby europejskie i światowe centra tańca i choreografii.
Wiosną ogłoszony został konkurs na koncepcję kuratorską nowego miejsca. W konkursie na przeprowadzenie rocznego pilotażu zgłoszono rekordową liczbę – 30 aplikacji! Do drugiego etapu przeszły 3 z nich: jedna jako indywidualne zgłoszenie, dwie – jako zgłoszenia kolektywne. Jakie założenia miały aplikujące osoby? Co było dla nich kluczowe w propozycjach budowania stałego miejsca przeznaczonego dla artystów i artystek tańca? Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak osoby te myślą o rozwoju Pawilonu, jakie propozycje programowe uważają za kluczowe w tym miejscu oraz jakie plany zostały zawarte w zwycięskiej koncepcji. A tę poznamy już w listopadzie.
Prowadzenie: dr Marta Seredyńska
Udział wzięły osoby, których koncepcje zostały zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu na koncepcję kuratorską pilotażowego programu PAWILONU TAŃCA I INNYCH SZTUK PERFORMATYWNYCH: Alicja Berejowska, Renata Piotrowska-Auffret, Katarzyna Słoboda, Katarzyna Sztarbała, Kaya Kołodziejczyk
MARIA STOKŁOSA
https://www.youtube.com/watch?v=hvwsqF3elBQ&t=5s
LESZEK BZDYL
https://www.youtube.com/watch?v=kPq_KcAx2RA
ALEKSANDRA DZIUROSZ
https://www.youtube.com/watch?v=i7vMi2p8dBo&t=10s
GOSIA MIELECH
https://www.youtube.com/watch?v=A6pmZsN9ubM&t=1s
MAGDALENA PRZYBYSZ, MICHAŁ PRZYBYŁA