PORTRETY CHOREOGRAFICZNE
CST edycja III

Ten nowy dział programowy poświęcony jest prezentacji współczesnych choreografów polskich i przybliżenia ich sylwetek szerszemu odbiorcy. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam zdecyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój Autopotret na scenie. Każde wydarzenie będzie premierą i każde będzie niepowtarzalne. Wszystkie spektakle będą udostępniane rejestrowane i udostępniane szerszej publiczności ponieważ są jednorazowymi prezentacjami wybitnych choreografów w Polsce. Po każdym spektaklu obędzie się moderowane spotkanie z widownią. Zaprogramowane są 3 portrety choreograficzne.

Kuratorka: Magdalena Chabros

1920-kwiecien-Portrety-choreograficzne-2022

ERYK MAKOHON

Choreograf, twórca i lider Krakowskiego Teatru Tańca. Stały wykładowca Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Twórca ponad trzydziestu spektakli. Autor projektów o charakterze edukacyjnym oraz wielu wydarzeń artystycznych.

Absolwent podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na krakowskiej Politechnice oraz studiów teorii tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 roku.

Wykształcenie architektoniczne mocno wpłynęło na estetyczny kształt jego spektakli. Duży wpływ miała również współpraca ze Śląskim Teatrem Tańca i jego twórcą, Jackiem Łumińskim, autorem własnej techniki tańca – polskiej techniki tańca współczesnego. Jako tancerz pracował kilka lat, najpierw w Krakowie, a potem na Śląsku – w Śląskim Teatrze Tańca, jednym z pierwszych polskich zawodowych teatrów tańca współczesnego. Jako tancerz koncertował na scenach w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

 

1920-maj-Portrety-choreograficzne

PAULINA WYCICHOWSKA

„Podróż przez twórcze wspomnienia od 1997 do 2022. Wybrane momenty z czasu 25 lat tworzenia choreografii. Czas od ostatniego roku na studiach w Londynie do rozpoczynającego się od 1998 okresu tworzenia, przede wszystkim, w Polsce.

Działo się. Było oszczędnie i na bogato, minimalistycznie i z rozmachem. Ze scenografią, światłami żywą muzyką. Ze wsparciem innych twórców i całkowicie solo. I najważniejsza miłość od zawsze: teatr tańca. Ważenie intencji przekazu – ruch i taniec w służbie treści. Różne inspiracje i drogi ich ujmowania. Starcia analitycznego umysłu z intuicją w procesie twórczym.

Zachwyt i frustracja.
Zakochanie w tańczących osobach.
Nie-do-powstrzymania tworzenie lub całkowite zamrożenie.
Chodzenie w kółko, kroki do tyłu, bieg do przodu, obroty, obroty, skok na wielowymiarową karuzelę.
I ten moment, gdy się zaczyna… i nigdy nie kończy.”

1920-grudzien-Portrety-choreograficzne

MICHAŁ ADAM GÓRAL

Tym razem przedstawiamy Portret Choreograficzny młodego twórcy.

Michał Adam Góral – tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii.

W latach 2016 – 2019 tancerz teatru Compagnie THOR w Brukseli. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Marthy Graham (USA), Giulii Mureddu (Włochy), Jana Linkensa (Holandia), Lucasa Jerviesa (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thoma Stuarta (Holandia), Edersona Rodriguez Xavier (Brazylia), Thierry Smiths ( Belgia). Występował na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. W Polsce, współpracował z Teatrem Tańca Test, Stowarzyszeniem Sztuka Nowa, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia.

Jako movement director stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony nakonsolę Playstation -„Bound” nagrodzoną m. in. Paszportem Polityki, kilka choreografii do reklam oraz teledysków artystów takich jak Ralph Kamiński, Baash, Wishlake, Łąki Łan. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo „N°2, spektakl „Waterfallin”, pokaz „Bolero” na warszawskiej Nocy Tańca, spektakl „Quo Tendis”, który miał premierę w warszawskim teatrze Prochownia, solowy performance taneczny „Hippocampus” i duet „Uncommodum”. Jego ostatnia autorska premiera – spektakl „BLUSH” – wyprodukowany przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, spotkała się z bardzo dobrym uznaniem krytyków i publiczności.