SITE-SPECIFIC
CST edycja V

Sztuka site-specific obejmuje działania artystyczne stworzone z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonym miejscu oraz interwencje artystyczne w przestrzeni powodujące jej przeobrażenie. Poprzez partycypacyjny i interaktywny charakter, jak również poprzez realizację działań twórczych i prezentacji performatywnych w przestrzeniach publicznych, widz nierzadko staje się integralną częścią działań z tego nurtu.

W latach 2023-2025 przewidziane jest natomiast przeplatanie prac zarówno przygotowanych i wykonanych przez zawodowych tancerzy i choreografów jak również prowadzone przez choreografów a wykonane przez pasjonatów tańca w formie pracy work in progress.

 

Kuratorka: Paulina Święcańska

Performance "Still Standing"

„Still Standing” to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noi Eshkol przygotowaną przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowaną w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu.

W tym roku, 70 lat później, Muzeum POLIN, FestivALT, Mazowiecki Instytut Kultury i PERFORM przygotowują je w nowej odsłonie w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Pomyślane jest jako upamiętnienie zburzenia Wielkiej Synagogi, które miało miejsce 16 maja 1943 roku, i tym samym jako gest zaprzeczenia intencji nazistowskich oprawców, która towarzyszyła jej zburzeniu.
Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, „Still Standing” stawia pytanie o troskę, jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek i performerów działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii?

Twórczynie i twórcy:

koncepcja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus,
realizacja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus, Monika Szpunar
muzyka: Natan Kryszk,
współpraca: Omer Krieger, Klara Łucznik
lektorzy: Agnieszka Grochowska, Michael Rubenfeld
Kuratorka projektu: Ewa Chomicka
Producentka projektu: Alicja Kaczmarek-Poławska

Performują: Elżbieta Balano, Barbara Baranowska, Małgorzata J. Berwid, Jowita Bożek, Monika Bubniak, Halina Chmielarz, Amok Choreomaniak, Oksana Czala, Julia Dutkiewicz, Sophia Gagina, Sylwia Gola, Katarzyna Górska, Viera Hres, Agnieszka Górska, Klara Ignut, Urszula Iwińska, Natalia Kaczkowska, Natalia Klamann, Aleksandra Kowalczyk, Maja Kowalczyk, Małgorzata Kuszner, Ada Majchrzak, Bogumiła Małuj, Ewa Mazgajska, Aisza Myszkowska, Frajda Natychmiast, Iuliia Nevolina, Aleksandra Olszowska, Justyna Orlińska, Natalia Osiatynska, Katarzyna Pawluk, Edyta Pawłowska, Weronika Pelczyńska, Alicja Pietkiewicz, Agnieszka Pietras, Hela Rakovich, Paulina Rozmus, Izabela Rudzka, Agata Rutkowska, Anna Sałata, Katarzyna Sałbut, Dagmara Siwczyk, Kinga Senczyk, Małgorzata Sielińska, Olga Skrzypek, Anna Skurczyńska, Krystyna Słowik, Karolina Sobieszek, Weronika Solarek, Urszula Strych, Monika Szpunar, Małgorzata Tekiel, Julka Tomiczek, Katarzyna Ubysz-Piasecka, Patryk Wancerz, Alicja Wasiak, Dorota Warecka, Ewelina Wegner, Marzena Wiaderkiewicz, Jakub Wichowski, Magdalena Wilicka, Wojciech Winkler, Anna Wiśniewska, Robert Włodarczyk, Renata Wołowiec, Aleksandra Zagroba.

Współorganizatorzy projektu:

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Działanie realizowane w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe
FestivALT
Projekt: MultiMemo. Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (European Union, CERV: Citizens, Equality, Rights and Values)
Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja IV
Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
Dział: CST-Site-Specific
Kuratorka: Paulina Święcańska
Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa

Performance "Strefa otwarta"

Działanie performatywne w holu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie według konceptu Joanny Drabik przy twórczej współpracy z performerką wokalną Aleksandrą Klimczak w ramach Centralnej Sceny Tańca – edycji IV.

Tym razem wejdziemy do wnętrza jednego z ciekawszych budynków – domów sztuki, a widz będzie miał szansę aktywnego uczestnictwa w procesie twórczym i rozwoju potencjału artystycznego.

O swoich eksperymentalnych i interdyscyplinarnych działaniach pisze tancerka i choreografka Joanna Drabik:

„W pięknej przestrzeni holu Teatru Wielkiego w Warszawie tworzymy strefę, w której artysta i widz otwiera się na dialog. Opuszczamy kurtynę na konwenanse i przyjęte mechanizmy po to by zbliżyć się do widza, wyjść mu naprzeciw, zmniejszyć dystans zachowywany między artystą a publicznością. Pragniemy niejako odczarować formalny, statutowy a czasem nieprzystępny charakter Wielkich Miejsc. Podczas działania badamy naszą osobistą przestrzeń, poddajemy się pytaniom o to, czy w danej przestrzeni czuje komfort czy dyskomfort? Czy jestem gotowy wyjść ze strefy komfortu i wypróbować się w nowych, niepoznanych obszarach? W tej podróży otwieramy się na interakcje związane z przekraczaniem granicy między poszczególnymi strefami”.

Hol Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Pl. Teatralny 1, Warszawa

18 września (poniedziałek), godz. 18:00

Twórczynie i twórcy:

Koncept: Joanna Drabik

Performerka wokalna: Aleksandra Klimczak

Muzyka na żywo: Błażej Pawlina

Wykonanie: Tancerze Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie

Barbara Derleta, Paulina Magier, Natalia Kamińska, Eugénie Hecquet, Olga Yaroshenko, Magdalena Studzińska, Kristóf Szabó, Kasper Górczak, Mikołaj Czyżowski, Bartosz Zyśk, Gregor Giselbrecht