SITE-SPECIFIC
CST edycja V

Sztuka site-specific obejmuje działania artystyczne stworzone z myślą o funkcjonowaniu w precyzyjnie określonym miejscu oraz interwencje artystyczne w przestrzeni powodujące jej przeobrażenie. Poprzez partycypacyjny i interaktywny charakter, jak również poprzez realizację działań twórczych i prezentacji performatywnych w przestrzeniach publicznych, widz nierzadko staje się integralną częścią działań z tego nurtu.

W latach 2023-2025 przewidziane jest natomiast przeplatanie prac zarówno przygotowanych i wykonanych przez zawodowych tancerzy i choreografów jak również prowadzone przez choreografów a wykonane przez pasjonatów tańca w formie pracy work in progress.

 

Kuratorka: Paulina Święcańska

LIBERTAS

Spektakl LIBERTAS to wyjątkowe w swojej formie, surowe i wielowarstwowe wydarzenie performatywne, które jest owocem kilkutygodniowej pracy Gosi Mielech z niezależnymi artystkami z Polski, Ukrainy, Białorusi i Nowej Zelandii.

Uwolnione ciała, w precyzyjnie zaprojektowanym ruchu, tańczące w nieprzewidywalnych warunkach, ucieleśniające zrywy wolności podczas osobistej transformacji. Spektakl zaprasza performerki do zredefiniowania pojęcia wolności, ich źródeł niezależności, moralności, godności oraz odpowiedzialności.
Spektakl „Libertas” bada relacje pomiędzy wolnością negatywną a pozytywną, ukazując wolność w jej różnorodności i odmienności. Podczas spektaklu usłyszymy głosy wolności, recytujące fragmenty „Deklaracji praw człowieka”. Choć Deklaracja powstała w 1948 roku, jej treść, uświęcająca podstawowe prawa i fundamentalne wolności każdego człowieka, jest dziś aktualna bardziej niż kiedykolwiek.

TWÓRCZYNIE I TWÓRCY
choreografia, koncept: Gosia Mielech
kreacja, wykonanie: Alicja Neumann, Anita Boniszewska, Beata Piątkowska, Kasia Niżnik, Lila Brackley, Dasha (Daria) Abibok, Natalia Filowiat, Monika Jesioń, Ala Waligora, Amanda Nabiałczyk, Kinga Senczyk, Zuzanna Cichoszewska, Karolina Rentflejsz, Halina Chmielarz, Paulina Skurzewska, Julia Bentkowska, Alyona Khnykina, Małgorzata Skibinska, Marta Rzepecka, Maja Bilek, Julia Litwin, Katarzyna Janek, Weronika Majta, Marta Pieczul, Agnieszka Gwadera, Ada Hanslik, Lena Skrzypczak

SYRENOIDY

SYRENOIDY to performans taneczny site-specific w choreografii Magdaleny Przybysz i Michała Przybyły. Swoje interwencje w przestrzeni miasta duet określa mianem CHOREOMOZAIEK: ich celem jest podjęcie dialogu z mieszkańcami(-nkami) miasta za pomocą sztuki tańca na temat ważnych obiektów architektonicznych danego miejsca, np.: rzeźb, budynków, pomników, parków itp.

Pierwsze wydarzenie tego cyklu miało miejsce 13 września 2023 roku podczas Festiwalu Tańca Współczesnego w Częstochowie „Pamięć miasta” kuratorowanego przez Annę Królicę, która zaprosiła duet do ożywienia Skweru Solidarności w Częstochowie i znajdującej się na nim słynnej rzeźby Włodzimierza Ściegiennego zwanej potocznie Panią Kowalską.

Tym razem artyści ożywiają i upodmiotowiają pomnik Syreny nad Wisłą autorstwa polskiej rzeźbiarki Ludwiki Nitschowej. Pierwsza koncepcja artystki zakładała wykonanie rzeźby z zielonego szkła, jednak ta okazała się zbyt kosztowna i trudna w realizacji, dlatego ostatecznie monument odlano z brązu. Modelką, która pozowała Nitschowej do wykonania głowy i korpusu, była jej kuzynka Wanda Krahelska-Filipowicz, jednak… syrena ma twarz innej kobiety. Ze względu na wybuch II wojny światowej, nie zrealizowano wszystkich elementów otoczenia rzeźby – przykładowo na krawędzi basenu miały zostać umieszczone mewy zrywające się do lotu. Pomnik – mimo 35 przestrzelin – po wojnie został wyremontowany i do dziś cieszy swą urodą i tajemniczym magnetyzmem.

Przybysz i Przybyła pragną (wraz z gościnnym udziałem Marty Seredyńskiej) zatrzymać się nad następującymi pytaniami:

Gdyby Syrena miała głos, to co by nam opowiedziała, jakimi historiami by się podzieliła? Co czuła kiedyś i jak się ma dzisiaj? Co ją wzrusza, cieszy i bawi, a co złości i smuci? W jakim kierunku spogląda? Czy lubi ludzi? Czy lubi Warszawę? Czy my sami też jesteśmy stworzeni ze szkła lub z brązu? A może jeszcze z czegoś innego? W jaki sposób syrenie i nasze osobiste przestrzeliny wpływają na naszą codzienność? Kim są Syrenoidy? Jak połączenie humanoidów, androidów, syren i innych stworów wpływa na tragiczną ewolucyjnie kondycję człowieka przedzierającego się przez chaotyczną i destrukcyjną cywilizację Czy jest dla nas jakaś ciemnozielona nadzieja? Wszak zielony to kolor nadziei.

TWÓRCZYNIE I TWÓRCY

chor. Magdalena Przybysz, Michał Przybyła 

gościnnie: Marta Seredyńska